Vegetarisch en koolhydraatarm

vegetarisch en koolhydraatarm

Koolhydraatarm eten wordt vaak geassocieerd met het eten van veel vlees. Hoewel vlees een goed onderdeel kan zijn van een koolhydraatarme eetstijl, is het niet perse noodzakelijk. Door zuivelproducten en eieren te gebruiken i.p.v vlees, kun je heel goed aan goede voedingsstoffen komen.

(Eet je standaard vegetarisch, dan is het aan te raden om aanvullende supplementie voor bijvoorbeeld eiwitten en vitamine B12 te gebruiken.)

Zelf heb ik met meerdere eetstijlen geëxperimenteerd, zo ook met vegetarisme. In mijn hedendaagse eetstijl geniet ik graag van een stukje vlees of vis, maar ik kies ook regelmatig voor een vegetarisch en koolhydraatarm gerecht.

Hier wat simpele vegetarische en koolhydraatarme tips: Read More


Koolhydraatarm paasontbijt

eieren bij het paasontbijt

Het paasweekend komt eraan! Ik vind het altijd erg leuk en gezellig om wat extra aandacht te besteden aan een lekker uitgebreid paasontbijt. Het fijne aan een paasontbijt is dat de eieren hier natuurlijk niet kunnen ontbreken. Het perfecte voedingsmiddel in een koolhydraatarme eetstijl.

Hieronder deel ik nog wat simpele tips die je kunt gebruiken als aanvulling voor een lekker koolhydraatarm paasontbijt. Read More


Simpel koolhydraatarm eten

simpel koolhydraatarm eten

Regelmatig word ik geconfronteerd met vele misverstanden over een koolhydraatarme eetstijl. Eerder heb ik hier al een blog over geschreven: “misverstanden over koolhydraatarm eten”.

In dit blog wil ik iets meer in gaan op het idee dat koolhydraatarm eten zo lastig is en zoveel tijd kost.

Alle nieuwe dingen in het leven vergen in eerste instantie wat extra aandacht. We moeten er aan wennen en het moet nog een gewoonte worden.
Als je koolhydraatarm gaat eten is het een kwestie van omdenken en ideeën met betrekking tot oude eetgewoontes loslaten. Het hoeft absoluut niet ingewikkeld te zijn en heel veel tijd te kosten. Naar mijn ervaring is mijn manier van koken en eten eigenlijk alleen maar simpeler en sneller geworden sinds ik koolhydraatarm eet.
Zelf hou ik mijn basismaaltijden graag simpel. Ik zorg wel altijd voor goede en verse producten.

Hier geef ik je een paar voorbeelden uit mijn simpele koolhydraatarme eetstijl om je te laten zien dat de basis van een koolhydraatarme eetstijl simpel, snel en voedzaam kan zijn. Read More


Misverstanden over koolhydraatarm eten

gevulde kalkoenfiletrolletjes

Er gaan nog wat misverstanden over koolhydraatarm eten de ronde. In dit blogje wil ik daarin wat helderheid verschaffen.

  • Misverstand: “Koolhydraatarm is een strikt dieet”

Koolhydraatarm eten is niet perse een “dieet”, in die zin dat je voor een bepaalde tijd volgens een strikt schema eet. Het is een manier van eten waarbij je voortdurend aanpassingen kan maken aan de hand van jouw persoonlijke smaak, leefstijl, doelen en de reacties van je lichaam. Je kunt door te experimenteren met de hoeveelheden en soorten koolhydraten proefsgewijs ondervinden wat voor jou persoonlijk goed werkt en wat niet. Read More


Koolhydraatarme koekjes recept

koolhydraatarme koekjes recept

Heb jij ook wel eens zin in een koekje bij de thee? Van de week hadden mijn vriendin Melanie en ik zo´n moment, en besloten we zelf koekjes te bakken. Omdat wij beide koolhydraatarme eters zijn wilden we onze koekjes ook laag in koolhydraten houden.

Een goed alternatief voor gewoon meel is amandelmeel. Dit bevat per 100 gram meel slechts 20 gram koolhydraten. Ook gebruiken we minder suiker, waardoor de koekjes niet zo zoet zijn. Read More


Koolhydraatarm onderweg

Koolhydraatarm eten om mee te nemen

Vaak krijg ik de vraag wat ik eet als ik onderweg ben, aangezien ik geen brood eet. We hebben allemaal geleerd om thuis onze boterhammetjes te smeren en deze mee te nemen, of om onderweg even ergens een broodje te kopen. Voor mij was dit in het begin van mijn koolhydraatarme leefstijl ook wel even wennen, maar ik heb mezelf aangeleerd om altijd goed voorbereid op pad te gaan.

Mensen die op een consistente manier bezig zijn met hun lichaam bereiden hun eten voor. Sporters bijvoorbeeld, prepareren eten om de juiste voedingsstoffen op het juiste tijdstip binnen te krijgen. Anderen, die een dieet volgen, voor gezondheids- of cosmetische redenen, zullen dat ook moeten doen. Feit is dat als je je lichamelijke gesteldheid laat afhangen van wat de “wereld” je voorschoteld, je ook desbetreffende resultaten krijgt. Read More


Koolhydraatarm uit eten

Koolhydraatarm uit eten

Af en toe uit eten gaan is voor iedereen leuk en gezellig. Deze gezelligheid, is het een romantisch diner voor twee, een familiediner of vrienden onder elkaar, is essentieel voor ons sociale en emotionele welzijn.

Wanneer je koolhydraatarm eet, lijkt het misschien lastig om buiten de deur te kunnen eten. Het is gangbaar dat in veel restaurants standaard brood, rijst, pasta of friet bij een maaltijd geserveerd wordt. Gelukkig is het vaak geen probleem om deze af te bestellen en te laten vervangen door wat extra groente of salade. Read More


Low Carb salade

Heerlijke koolhydraatarme salade

Mijn favoriete maaltijd is een grote salade. Ik hou van salades met vulling. Vulling die smaakvol is en die ervoor zorgt dat ik goede voedingsstoffen binnen krijg. Goed gevulde maaltijdsalades zorgen voor verzadiging en geven je energie om goed te kunnen functioneren.

Een maaltijdsalade is makkelijk en snel te bereiden en je kunt het volledig naar eigen smaak bereiden. Je kunt ‘m meenemen of gewoon lekker thuis eten. Als lunch, als avondeten of zelfs als ontbijt. Wees creatief en maak je salade lekker! Read More


Even niet op de weegschaal!

Even niet op de weegschaal!

Het nieuwe jaar is weer gestart en veel mensen zijn weer fris en gemotiveerd begonnen met een nieuwe, gezonde eetstijl. Enthousiast beginnen we hiermee in de hoop een paar kilootjes af te vallen. Omdat we graag snel resultaat willen zien, zijn we geneigd om elke dag even op de weegschaal te gaan staan. Elke dag even wegen geeft je echter geen realistisch beeld van je werkelijke vetverlies. Je gewicht schommelt van nature, en dat heeft niet per definitie te maken met de hoeveelheid lichaamsvet die je met je meedraagt. Read More