Even niet op de weegschaal!

Even niet op de weegschaal!

Het nieuwe jaar is weer gestart en veel mensen zijn weer fris en gemotiveerd begonnen met een nieuwe, gezonde eetstijl. Enthousiast beginnen we hiermee in de hoop een paar kilootjes af te vallen. Omdat we graag snel resultaat willen zien, zijn we geneigd om elke dag even op de weegschaal te gaan staan. Elke dag even wegen geeft je echter geen realistisch beeld van je werkelijke vetverlies. Je gewicht schommelt van nature, en dat heeft niet per definitie te maken met de hoeveelheid lichaamsvet die je met je meedraagt.

Oorzaken voor een schommelend lichaamsgewicht zijn:

  • Vochthuishouding: Op sommige momenten hou je meer vocht vast dan op andere. Dit heeft te maken met wat je gegeten of gedronken hebt. Met name de hoeveelheid koolhydraten die je eet hebben invloed op hoeveel vocht je vasthoudt. (De reden waarom je met een koolhydraatarme eetstijl in de eerste dagen zo een paar kilo kwijt raakt.)
  • Opbouw van spiermassa: Als je op de juiste manier eet om af te vallen en je doet daarnaast ook aan krachttraining, is het mogelijk dat je spiermassa opbouwt. Hierdoor zal je dus volgens de weegschaal niet afvallen, maar je verliest wel vetweefsel.
  • Hormonale invloeden.
  • Stoelgang.

Ook kan elke dag op de weegschaal staan nogal wat invloed hebben op je emotionele toestand. Het kan heel goed zijn dat je lichaamscompositie (verhouding spier/vet) verandert, maar je hebt nog steeds het gevoel dat je faalt, omdat je je blind staart op een nummertje op de weegschaal.

Laat de weegschaal geen obsessie worden, maar focus liever op de veranderingen die je ziet als je in de spiegel kijkt en merkt dat je kleding losser gaat zitten. Een andere manier van je vooruitgang meten is om bijvoorbeeld een keer in de maand een foto van jezelf te maken. Door de foto’s te vergelijken kan je je vorderingen nagaan.

Tijdens het afvallen heb je perioden dat je vet verliest, en andere perioden misschien wat minder, ook al doe je alles goed. Op een gezonde manier afvallen kost tijd en geduld is soms onmisbaar, zeker als je in de buurt komt van je ideale gewicht. Laat jezelf inspireren door de resultaten die je al behaald hebt en blijf gefocust op je nieuwe levensstijl !