Waarom koolhydraatarm eten werkt

De kern van koolhydraatarm

Waarom zou je Low Carb (koolhydraatarm) eten? Bij deze zal ik het kort en bondig uitleggen.

Macronutriënten:

In onze voeding zitten verschillende voedingsstoffen, genaamd nutriënten. Met “micronutriënten” hebben we het over stoffen waarvan we maar hele kleine hoeveelheden nodig hebben. Voorbeelden daarvan zijn vitaminen en mineralen. Daarnaast zijn er macronutriënten. Deze zijn onderverdeeld in koolhydraten, eiwitten en vetten. Deze voedingsstoffen zijn de energieleveranciers en bouwstoffen voor ons lichaam. Eiwitten gebruikt het lichaam voornamelijk voor het bouwen en repareren van lichaamscellen. Dit maakt eiwitten absoluut noodzakelijk om te overleven. Vetten en koolhydraten zijn onze energieleveranciers.

Wat gebeurd er in het lichaam met koolhydraten?

Als we koolhydraten eten, worden deze opgenomen in het bloed in de vorm van glucose. Daardoor stijgt de bloedsuikerspiegel. Het is essentieel dat de bloedsuikerspiegel binnen bepaalde marges blijft. Wordt deze te laag (hypoglykemie), heb je te weinig energie om te functioneren en zal je een keer “omvallen”. Is deze te hoog (hyperglykemie), kan dit ook levensgevaarlijk zijn. Het lichaam reguleert de bloedsuikerspiegel o.a. met behulp van het hormoon “insuline”. Als de bloedsuikerspiegel verhoogd wordt, maakt het lichaam insuline aan. Deze insuline transporteert de glucose die niet direct gebruikt kan worden uit het bloed, naar locaties waar deze kan worden opgeslagen. Er zijn drie locaties waar glucose opgeslagen kan worden:

  1. Opslag in je spieren in de vorm van glycogeen. Deze opgeslagen brandstof is te gebruiken door de spieren.
  2. Opslag in de lever in de vorm van glycogeen. Deze opgeslagen brandstof wordt gebruikt om de algehele bloedsuikerspiegel te reguleren en de hersenen van energie te voorzien.
  3. Opslag in het vetweefsel in de vorm van lichaamsvet. Deze opgeslagen brandstof kan worden gebruikt door het hele lichaam wanneer dat nodig is en wanneer insuline-levels dat toelaten.

Het geheim van koolhydraatarm eten

Het geheim van koolhydraatarm eten is dat je je lichaam de gelegenheid geeft om efficiënt vet te verbranden. Vet is een fantastische energiebron voor het lichaam. Activiteiten van lage intensiteit (wat bijna alle activiteit is, behalve hele zware dingen tillen, intensief sporten en met grizzly beren worstelen) kunnen voornamelijk worden voorzien van energie uit vetten. Het lichaam is van nature vrij zuinig met het opgeslagen glycogeen. Deze energievoorraden heb je nodig om te overleven in noodsituaties, zoals bijvoorbeeld voor het worstelen met een grizzly beer of om heel hard weg te rennen.

Het lichaam heeft echter de verplichting om te veel glucose in het bloed op te ruimen. Op het moment dat het lichaam dat moet doen, en dus het moment dat er veel insuline in het bloed aanwezig is, kan het lichaam geen lichaamsvet verbranden. Als je dus minder koolhydraten gaat eten, worden de koolhydraten die je eet enkel opgeslagen in de lever en spieren, klaar om gebruikt te worden wanneer nodig. Daarnaast hoeft je lichaam maar weinig insuline te produceren, aangezien bloedsuikerspiegels niet abnormaal verhoogd worden. Daardoor is het lichaam vaker in staat om vetreserves aan te boren voor energie.

Koolhydraatarm is geen “crash dieet”. Deze manier van eten kan je je hele leven lang doen. Je lichaam is heel erg efficiënt in het verbranden van vet, als je het de gelegenheid geeft. Daarnaast eet je geruime hoeveelheden groenten (zoveel als je wilt) en eventueel wat fruit. Er is dus geen sprake van een tekort aan micronutriënten.

Hoe pak je een koolhydraatarme eetwijze aan?

Koolhydraatarm eten is geen dieet wat je alleen maar doet om “even snel” af te vallen. Ook al is het heel goed mogelijk om snel af te vallen, deze manier van eten iets wat je je hele leven lang kan doen. Daardoor is het mogelijk om je ideale gewicht moeiteloos aan te houden en heb je geen jojo-effect. Ook hoef je niet te bezuinigen op calorieën, en krijg je dus voldoende voedingsstoffen binnen. Door minder koolhydraten te eten, en meer vet, neigt je lichaam automatisch naar een slanker postuur.

Koolhydraararm eten is er in verschillende “gradaties” en intensiteiten. Deze is afhankelijk van de hoeveelheid koolhydraten die je per dag nuttigt. Aangezien mensen allemaal verschillend zijn, en er niet 1 manier van eten en je goed voelen is, is het de kunst om uit te vinden op welke hoeveelheid je het beste functioneert, je het lekkerst eet en hoe je jouw ideale gewicht behaalt. Als LowCarbFoodCoach begeleid ik mensen deze ideale balans te vinden en ondersteun ik ze in het praktisch en leuk maken van deze fantastische eet- en leefstijl.

Zelf heb ik met verschillende hoeveelheden koolhydraten geëxperimenteerd. Ik heb enkele maanden ca. 100-120 gram koolhydraten per dag gegeten. Ook heb ik enkele maanden geëxperimenteerd met enkel 20 gram per dag. Momenteel zit mijn ideale hoeveelheid koolhydraten per dag rond de 50-70 gram. Daar voel ik me persoonlijk super bij.

Wat zijn de voordelen van koolhydraatarm eten?

De voordelen van koolhydraatarm eten zijn er vele. Hier een opsomming van de voordelen die ik persoonlijk ervaar en die mijn cliënten me hebben gemeld.

  • Gewichtsverlies. Je wordt een “fat burning machine”! Als je lichaam leert om efficiënt vet te verbranden, in plaats van alleen koolhydraten, staan de deuren naar je vetreserves altijd open.
  • Geen honger. Eiwitten en vetten geven je een veel voller gevoel. Daarnaast krijg je geen zogenaamde “insulinedip”. Dit is het moment dat je honger of trek krijgt doordat de verhoogde insulinespiegel je bloedsuikerspiegel net iets verder laat dalen dan je eigenlijk lief is. Daarnaast hoef je bij deze manier van eten geen calorieën te tellen. Sterker nog, om de omstelling naar een efficiënte “fat burning machine” te maken, is het juist belangrijk dat je voldoende eet.
  • Geen opgeblazen gevoel. Het vervelende opgeblazen gevoel en die bolle buik die je vaak hebt na het eten van een koolhydraatrijke maaltijd, zoals bijvoorbeeld bij brood en pasta, behoort tot de verleden tijd.
  • Constante energie. Omdat je altijd energie uit je vetreserves kan halen, is je energie toevoer constanter. Na het eten van een koolhydraatrijke maaltijd klagen veel mensen over moe en loom zijn en willen ze het liefst een dutje doen. Ook dit behoort tot de verleden tijd.
  • Veel groente. Door de grote suikerbommen uit je voeding te gooien, eet je meer dingen die veel gezonder zijn. Naast meer gezonde vetten, eet je automatisch ook veel meer groenten. Je krijgt dus alle belangrijke vitamines en mineralen binnen.
  • Het is lekker. Met een koolhydraatarme eetstijl heb je heel veel vrijheid en “smeuig” mag weer. Je slaagt in bijna elk restaurant en in veel gevallen zijn er maar kleine modificaties nodig om van je reguliere manier van eten over te stappen naar een koolhydraatarme levenstijl.